Sunday, March 1, 2009

Emo Hero Bab 36

Emo Hero Bab 36


Dua hari kemudian...

“Wadiii!!! Bangunlah, mangkuk!” Aii… Setiap pagi pun beginilah bunyinya aku mengejutkan sahabat Jawaku itu dari tempat beradunya. Wadi sedikitpun tidak menguit. Oro? Dah mati ke? Ah! Dadanya yang tak berbaju itu masih berombak. Kalau tak jenuh la aku kena telefon bomba. Aku bukannya ingat pun nombor telefon kecemasan. Kalau nombor telefon Zakiah Anas aku ingat la. Sembilan sembilan sembilan, kan?

Aku segera mencapai tuala kusam Wadi. Kugosokkan dengan seterika yang masih panas sementelah aku baharu sahaja selesai menggunakannya tadi. Siap la kamu Raden Puteri Galoh…

“Aku kira sampai tiga. Kalau kamu tak mau bangun jugak, aku akan tekap seterika kat badan engkau, tau?” ancamku. Tiada respons. Siji loro telu papat punya budak! Aku terus mencampakkan tuala yang hangat dek seterika tadi ke tubuh berpanau Wadi.

“ARRGHHH!!!” pekik Wadi. Terkejut ya amat la tu. Aku tertawa terbahak-bahak kerana berjaya mengenakannya.

“Sial! Babi kau!” pekik Wadi lantas bangun menerkamku. Aku dengan sepantas Gerak-Gerak-Gerak Khas mengelak. Tawaku masih belum surai.

“Haa! Haa! Kalau kau pukul aku, kau menapak la hari ni ke bilik kuliah!” ancamku. Wadi dalam keadaan mata kuyu berhenti. Beliau kemudiannya terus mencapai tuala dan bersegera ke bilik air. Namun mulutnya masih tak berhenti menyeranahku. Berjaya juga aku mengawal keadaan. Kira hebat jugalah aku ni, ya? Orang tengah naik minyak pun boleh kutundukkan.

************************************************

Kami sampai ke Fakulti Undang-Undang lebih kurang dua puluh minit kemudian. Masih terdapat banyak lagi kerusi kosong di kafeteria. Malah nasi lemak hasil air tangan Mak Cik Brutal yang kian sedap juga masih panas berasap dan meruap aromanya di sekitar kawasan tersebut.

“Wadi, kau ambilkan nasi lemak untuk aku sekali. Aku nak pergi kencing sekejap.” maklumku. Wadi hanya mengangguk. Marah lagi le tu. Aku peduli apa (buat gaya Hamid Gurkha bercakap). Kakiku pantas melangkah ke arah sebuah premises yang khas untukku melakukan qodho’ hajat. Tiba-tiba suatu kelibat muncul di di hadapanku secara tiba-tiba. Nasib baik aku berjaya mengelak dari melanggarinya.

“Arip? Sorry… Rina tak perasan.” Rupa-rupanya kelibat tersebut adalah Adrina. Aku tersengih. Perasaan kekok mulai menjalar di tubuhku. Dari gaya senyumannya aku juga mengetahui sahabatku itu juga mempunyai perasaan yang serupa.

“Rina nak ke mana?” tanyaku untuk berbasa-basi.

“Rina nak ke toilet.” jawabnya pendek. Beliau memandang ke tempat lain untuk mengelakkan pandangan mataku.

“Eau de Toilette? Ooo… Saya pun nak ke sana juga. Jom kita pergi kencing sama-sama.” Eh? Alamak! Aku cakap apa tadi? Adrina tertawa terbahak-bahak.

“Aku silap cakap la tadi. Sorry, ya?” pintaku.

“Rina tau dah Arip salah cakap. Itu sebab Rina ketawa ni.” balasnya seraya menyambung tawa.

“Okey. Jom.” ajakku seraya memulakan langkah.

“Okey. Jom wee-wee sama-sama.” balas Adrina pula seraya tertawa. Aku hanya memandang sahaja telatah sahabatku itu. Ketawanya bagai keanak-anakan, namun perasaan cerianya terpancar jelas dan cukup menyenangkan sesiapa sahaja yang melihatnya. Aku pasti akan merindui hilai tawa sahabatku ini kelak. Apabila tawanya mati, buat seketika kami hanya berdiam diri.

“Arip, hari tu bila Arip kata Arip sangat sayangkan Rina… maksud Arip sebagai sahabat aje, kan?” Tiba-tiba Adrina membuka bicara. Bicara yang paling tak hendak kuperbincangkan. Aku berhenti melangkah. Beliau pun begitu. Aku menatap ke dalam mata Adrina. Beliau membalasnya dengan cara yang serupa.

“Sebenarnya aku pun tak tahu. Aku… betul-betul tak tau.” jawabku. Jelas reaksi terkejut pada wajah gadis di hadapanku ini.

“Habis tu, Shaleen?” tanyanya.

“Aku nak terkencing sangat niii! Bye!” ujarku lantas terus berlari meninggalkan Adrina. Aku sebenarnya nak mengelak dari soalan cepu-platinum tersebut. Tapi korang pun bukannya tak tau, ya tak?

“Arip! Hati-hati! Jangan terjatuh lagi!” teriak Adrina. Yalah! Yalah! Aku tau laa… Aku yang tersembam ke simen hari itu! Melayu tak mudah lupa, tau?

**********************************************

Semasa kuliah Dr. Noor Aziah sedang berlangsung, tumpuanku langsung tak dapat mencernakan apa yang diperkatakan olehnya. Aku sesekali memandang ke arah Adrina. Gadis tersebut begitu asyik sekali menumpukan perhatiannya terhadap pengajaran pensyarahku. Aii… Dah dianugerahi dengan memori hebat macam itu pun masih nak bersungguh-sungguh lagi? Kalau aku ada kepala hotak macam tu…

“Awak marahkan siapa, Arif?” Tiba-tiba Dr. Noor Aziah menghunjamkan soalan khusus buatku. Aku menjadi termangu-mangu seketika.

“Marah?” tanyaku pula.

“Yalah. Awak sebut ‘kepala hotak’ dengan agak kuat tadi. Awak marah kat siapa? Saya ke?” tanya pensyarahku. Aku dah agak dah…

“Er… Maaf, puan. Saya thinking out-loud tadi. Saya cemburu sebab Nazirun Nizam dan Adrina ada photographic memory. Saya terfikir kalau saya ada ‘kepala hotak’ macam diorang, kan bagus? Tapi saya tak sengaja sebut di mulut apa yang saya fikirkan tadi.” perjelasku dengan panjang lebar. Satu kelas mentertawakanku. Dr. Noor Aziah tersenyum.

“Sungguhpun awak tak ada memori fotografik, tapi awak tetap cemerlang. Markah ujian awak sekarang dah meningkat dengan mendadak.” komen pensyarahku.

“Itupun Adrina yang ajar saya, puan.” balasku.

“Oh? Your personal tutor? Baguslah kalau macam tu. Memang tepat awak pilih orang macam Adrina sebab dia memang bagus.” puji Dr. Noor Aziah.

“Adrina memang… bagus. Dia memang baik. Cuma sebelum ni saya yang salah sangka. Sekarang ni saya baru tau betapa baiknya dia. Saya harap korang tak sisihkan dia lagi.” Tiba-tiba perkataan tersebut terpacul dari mulutku.

“Woih! Apa kau cakapkan ni?” tegur Nizam yang duduk di sebelahku dengan suara perlahan. Aku yang bagaikan tersedar dari lamunan spontan memandang ke arahnya Baharulah aku perasan bahawa satu kelas telah bungkam dengan kata-kataku tadi. Aku kemudiannya memandang ke arah Adrina pula. Adrina memandangku dengan reaksi terkejut.

“Aa.. puan! Saya nak pergi basuh muka.” ujarku seraya bangun dan meluru keluar ke arah pintu. Sebaik sahaja melangkah keluar, aku terus berlari ke arah tandas. Setibanya ke destinasi yang kutujui, aku segera membasuh muka. Ahh! Sial! Apa benda yang kucakapkan tadi? Kenapa dengan aku ni? Cakap yang bukan-bukan. Entah setan mana yang menyelap ke dalam diriku hari ni. Kenapa aku cakap begitu tadi? Kenapa aku runsing sangat dengan perihal Adrina ni? Kenapa… Kenapa air mata aku tak mahu berhenti mengalir keluar ni? Kenapa dengan aku ni…

****************************************************
Selepas kuliah…

“Arip! Tunggulah Rina!” teriak Adrina. Beliau tergopoh-gapah berlari ke arahku. Sebaik sahaja mendekatiku, tangan kanannya spontan memaut lengan kiriku.

“Ha! Mana mau lari?” bentaknya dengan nada gurauan.

“Saya nak ke kafe aje laa…” ujarku.

“Were that but true! Arip nak mengelakkan Rina, kan?” taakulnya. Aku menggelengkan kepala. Namun memang serkap jarangnya itu mengena.

“Jomlah ke kafe. Wadi dan Nizam ada kat sana sekali.” ajakku setelah mendapati tiada guna lagi mahu mengelakkan diri daripada Adrina.

“Mm!” balas Adrina tanda menyetujui pelawaanku itu.

Baharu sahaja kami nak melangkah ke sana, tiba-tiba di hadapanku telahpun tegak tiga orang lelaki berbangsa Cina. Hanya seorang dari mereka sahaja yang memakai pakaian kemas dan sangat bergaya. Manakala dua orang lagi jelas terpapar identiti mereka sebagai samseng. Lelaki yang bergaya tadi tersenyum kepadaku.

"You memang betul-betul macam abang you!” komennya. Senyuman masih tidak lekang dari bibirnya yang lebam hatta kesan merokok berterusan pada jangka masa yang lama.

“Kamu siapa?” tanyaku. Hatiku berdebar-debar. Lelaki tersebut tiba-tiba menepuk-nepuk dahinya.

“Where are my manners? Sorry… Apa khabar? Nama I Andrew. Abang you berhutang dengan I lebih kurang empat puluh ribu. You tau tak di mana dia sekarang?” tanyanya dengan lembut. Senyumannya masih tidak lekang.

Badanku berasa seram sejuk. Rupa-rupanya di hadapanku ini adalah kumpulan ceti haram yang mencari abangku… atau lebih dikenali sebagai ‘along’.

- Bersambung -


************************************************************************************
Notakaki :

Aku ingin meminta maaf kerana tak dapat menghantar cerita Emo Hero setiap minggu. Dalam keadaan ekonomi yang meleset ini, aku memang setiap masa tergesa-gesa cuba menyelesaikan kes-kes di mahkamah secepat mungkin. Bila selesai, cepatlah firmaku mendapat duit dan pastilah aku akan menerima gaji penuh setiap bulan. Aku mendapat tahu (tapi tidak dapat disahihkan) bahawa beberapa firma guaman terpaksa menutup bisnes mereka kerana tiada kerja dan wang. Aku tidak mahu firma tempatku bekerja menjadi seperti itu. Mujur juga kerja kami sentiasa ada. Namun tak guna juga kalau wangnya tiada!

Aku juga berasa agak risau juga kerana kawan-kawanku yang biasa memberi komen serta kritikan membina di dalam blog ini tiba-tiba menyepikan diri. Adakah mereka semua merajuk denganku? Harapnya tidaklah. Boleh jadi mereka tidak berpuas hati denganku yang membuat karektor Adrina ke Milan secara tergsa-gesa. Mungkin juga.

Sebenarnya aku mempunyai pengakhiran yang berbeza untuk cerita ini. Namun setelah memikirkan sedalam-dalamnya, aku mengambil keputusan untuk membuat klimaks dan pengakhiran yang akan kalian baca tidak lama lagi. Aku pun tak pasti kalian sukakan pengakhiran sedemikian rupa kelak. Harapnya ya. Pun begitu, aku mengucapkan jutaan terima kasih di atas kesudian kalian semua untuk meluangkan masa membaca karya picisan milikku.

Jumpa lagi.

7 comments:

Sirah said...

diorang xmerajuk bro...cuma ada sesuatu yang telah berlaku...itulah yang membuatkan mereka menyepi...xpe..nnti sirah tlg bagitahu eliz ngn yus..hehehe...yang lain tu sirah xdpt tolong laa...kontek deme 2 org jek..

Sirah said...

hmm...bro..eliz suh bgth "diorg yg nakal ni masih lagi bernapas dlm lumpur, eh silap, di celah2 timbunan fail, nak join jom la kekeke"...

Anonymous said...

don't give up bro nami...u always da best..cerita menarik..cuma kemana shaleen???lama menyepi..rindu kat amoi tu..

jejaka kacak said...

don't give up bro nami...u always da best..cerita menarik..cuma kemana shaleen???lama menyepi..rindu kat amoi tu..

mir said...

tak la merajuk....your site still in my bookmark. teruskan kerja murni anda nie..(can release tension siuT LAYAN BLOG NIE)

Eddie said...

alamak bro.. truskan citer bro...
walopun lame dah tak komen2 kat sini....tapi aku sentiase bace citer ko dari bulan ke bulan....

still in my bookmark...keep it goin bro!!!

kucing_gile said...

ait...sori...we all tak majuk la bro..
kitorang macam bro jugak..bz ngan ekonomi yang dah nak gawat nih samapi takde mase nak komen your story..
but we still follow that u know...
tak kisah macam mane pon ending cite die..wa gerenti u mesti wat cite ni ngan best yang tak terkire punye..
huhu..
keep it up bro..