Saturday, February 7, 2009

Emo Hero Bab 34

Emo Hero Bab 34



Dalam keadaan yang sangat kekok lagi tegang, sesaat terasa bagaikan begitu lama sekali. Bagi seorang perokok tentu ianya adalah impian mereka. Tapi bagi aku, kini ianya begitu menyiksakan sekali. Apa taknya, aku baharu sahaja menyeranah abang kandungku sendiri dan mendoakan kematiannya.

“Hmm… Begitu rupa-rupanya aku di mata kau selama hari ini, dik. Aku ini macam sampah saja la di mata kamu, ya?” tempelak abang sulungku.

“Kau kecil hati, ya? Kau rasa kau tak patut diperlakukan macam ini, ya? Kenapa kau tak terfikir macam tu bila kau buat kami sekeluarga merana dulu?” tempelakku kembali. Abang sulungku bungkam.

“Arif… Rina tau Rina tak patut masuk campur. Tapi ini bukannya Arif yang Rina kenal. Rina tau tentu ada Arif ada cara yang lebih baik untuk selesaikan hal ini.” suara lunak Adrina singgah menyapa di telingaku dan segera meredakan amarah di dalam hatiku. Aku memandang ke arah sahabatku. Kemudian kembali menatap abang sulungku.

“Aku tak mau cakap apa-apa lagi. Abang long pergi la dari sini. Itulah yang terbaik.” ujarku. Abang sulungku masih lagi terdiam. Namun kemudian beliau melirikkan senyuman.

“Dik, aku nak pinjam seratus boleh tak?” pintanya. Darah baranku kembali meluap. Memang ada yang kena libas dengan pedang Conan karang ni! Sebelum aku membuka mukaddimah carutku, lenganku terasa diramas dengan agak kejap secara tiba-tiba. Aku menoleh. Rupa-rupanya Adrina yang memegang kemas lenganku.

“Ini saja yang kami ada. Abang ambillah dan buatlah apa yang patut sekarang.” pinta Adrina sambil menghulurkan sekeping not lima puluh Ringgit Malaysia. Dengan perasaan tiada malu abang sulungku mencapai wang tersebut. Kemudian tanpa berkata sepatahpun beliau terus berpaling dan melangkah pergi meninggalkan kami berdua. Kini perhatianku terarah ke Adrina pula.

“Kenapa kau buat begitu? Kau seolah-olah menghina keluarga aku, tau tak? Kau ingat aku ni sengkek sangat tak berduit nak bagi abang aku yang sengkek juga tu ke?” persoalku dengan nada keras. Adrina menggelengkan kepala.

“Rina tau Arip ada duit. Tapi persoalannya, Arip nak bagi ke duit kepada abang Arip tadi?” tanyanya.

“Jangan harap! Pergi mampuslah!” ujarku.

“Rina tau Arip tak akan bagi. Itu sebab Rina bagi. Kalau tak, tentu Arip dan bang Arip akan bertengkar dengan lebih lama lagi di sini. Arip nak ke membuka pekung dan aib keluarga Arip sendiri dan bagi semua orang kat sini dengar?” tanya Adrina dengan lembut. Namun bait-bait katanya itu memang masuk akal. Emosiku kembali mengendur.

“Rina… Aku minta maaf sebab cakap kasar kat kau tadi. Sorry, ya?” pintaku. Adrina tidak menjawab. Sebaliknya beliau mencubit lenganku dengan agak kuat sambil tersenyum geram.

“Sampai hati marah kat Rina macam itu! Geramnyaaaa….” omelnya seraya menguatkan cubitan. Aku langsung tertawa dengan telatah sahabatku itu.

“Okey! Okey! Aku akan bayar balik lima puluh tu kat kau. Janganlah piat aku lagi. Sakit, tau?’

*****************************************


Beberapa hari kemudian.

“Sekali lagi pak cik rasa terhutang budi dengan Arip sebab tolong Adrina hari tu.” Pak cik Marlbo… Jeffery memulakan bicara setelah berbasa-basi buat beberapa ketika. Aku memerhatikan tempat yang Adrina bawaku tuju. Sebuah restoran. Namanya Restoran Songket. Bukan main keMelayuan sekali. Tapi rekabentuk dalamannya memang cukup hebat. Tentu tempat ini cukup eksklusif dan mahal. Malah kerusi yang kulabuhkan punggung inipun memang empuk rasanya. Tak berani aku nak kentut, takut kalau-kalau rosak pulak sulaman baldunya!

“Saya kan kawan baik Rina. Takkan saya nak buat tak peduli aje?” balasku. Chewah! Macam iklan tak nak merokok pulak!

“Arip kata kalau nak balas budi, ayah kena bayar dia dua ratus ribu ringgit.” ujar Adrina secara tiba-tiba. Buat seketika kami berdua bungkam.

“Eh, mana ada? Pandai la Adrina buat cerita.” tingkahku. Adrina tertawa mengekek. Samdol kau, minah. Saja nak jatuhkan indeks Nikkei Hang Seng aku di depan Marlboro Man, ya? Pak cik Jeffery akhirnya turut tertawa.

“Ha! Dulu anak ayah ni tak pandai buat lawak yang bukan-bukan macam sekarang. Ni… mana belajar ni?” persoal pak cik Jeffery. Adrina tak menjawab. Sebaliknya matanya menyorot ke arahku dengan senyuman nakal. Ah, sudah! Nak menuduh aku pulak! Walaa Takrabuzzinaak! Pak cik Jeffery tentu akan mengetahui siapakah perosak moral jati diri anaknya. Buat-buat tak tahu! Pandang tempat lain! Uii… lawanya pelayan tu. Pakai baju kebaya bukan main seksi sekali. Memang baju kebaya ni cukup hebat rekaciptanya. Pinggul gadis-gadis Melayu terakhir menjadi semakin seksi dibuatnya. Aku patut ucapkan tahniah kepada Datuk Dahaman Manja Lela sebab merekacipta baju kebaya ni pada zaman kerajaan Kesultanan Melaka. Tentu dia setaraf dengan Gucci kalau mengikut zaman ini. Eh, korang percaya ke apa aku cakapkan ni? Aku sendiri pun tak percaya. Hahaha!

“Pelayan tu memang cantik, kan? Seksi pulak tu. Malah di sini semua pelayannya cantik-cantik. Arif suka yang mana?” Tiba-tiba pak cik Jeffery menghunjamkan soalan yang membuatkan aku bagaikan di saat-saat kematian seorang pencuri wayar elektrik bervoltan tinggi.

“Oro? Eeehh… Tak! tak! Saya tak pandang pun punggung perempuan tu!” tingkahku mempertahankan diri. Tapi nampaknya hujahan bernasku itu tadi langsung tak menolong menegakkan benang basahku. pak cik Jeffery tertawa berdekah-dekah. Begitu juga dengan Adrina.

“Hansapnya betul Arip ni!” perli Adrina seraya mencubit lenganku.

“Biasalah orang lelaki, ya tak Arif?” ujar pak cik Jeffery seraya menepuk-nepuk bahuku. Aku pula tak tahu nak berkata apa-apa. Malunyaaa… Tolong la sesiapa lemaskan aku dengan serkupan kain songket sekarang!

**************************************************


Lebih kurang sejam kemudian…

“Wuu… Rendang Tok ni memang betul-betul sedap!” puji Adrina.

“Rendang Tok ni makanan special orang Perak, kan Arif?” tanya pak cik Jeffery. Aku mengangguk.

“Tapi saya tak berapa suka makan Rendang Tok. Saya suka makan ayam ikan bakar stail Johor.” ujarku seraya menunding ke arah laukku. Memang sedap sungguh ikan pari bakar ni. Apa yang membuatkannya selazat memandang para pelayan yang cantik di restoran ini ialah sos ikan bakarnya yang memang cukup berperisa sekali. Memang padanlah dengan statusnya sebagai sebuah restoran yang mahal. Bila aku dah kaya nanti, aku akan belanja abah, mak dan adik-beradik aku makan kat sini. Err… abang long, aku tak nak bawak. Err… aku tapau aje untuk dia.

“Lepas ni mungkin susah kami nak dapat makan macam ni lagi.” ujar pak cik Jeffery tiba-tiba.

“Eh? Kenapa pulak?” tanyaku. Pak cik Jeffery memberikan reaksi terkejutnya.

“Rina tak beritahu lagi, ayah…” maklum Adrina. Aku menjadi semakin Conficius.

“Tak bagitau apa?” tanyaku.

“Arip, sebenarnya mama Rina akan berkahwin dua minggu lagi. Arip dijemput hadir, tau? Tapi Arip seorang saja sebab ini majlis tertutup sebenarnya.” maklum Adrina.

“Apa?!!” ujarku dengan nada terperanjat.

“Arip seorang saja yang dijemput. Memang bunyinya tak baik tapi-”

“Mak Rina nak kahwin lagi?” tanyaku. Adrina menganggukkan kepala. Aku spontan memandang ke arah pak cik Jeffery.

“Heh! Bukan pak ciklah. Cukuplah sekali. Pak cik dah serik. Haha!” ujar pak cik Jeffery sambil tertawa.

“Bila mama nak kahwin lain, hak penjagaan Rina akan pergi ke ayah pula. Ini untuk mengelakkan berlaku sumbang mahram.” ujar Adrina. Aku menganggukkan kepala. Orang secantik Adrina ni tentu menyelerakan mana-mana bakal bapa tiri sekalipun. Mak Adrina sungguhpun cantik, namun kalau dibandingkan dengan Adrina yang masih muda ranum lagi bergetah… Wei! Wei! Apa hal aku fikirkan hal macam ini pulak?

“Arip? Kenapa ketuk-ketuk kepala sendiri ni?’ tanya Adrina. Alamak! Aku buat perkara bodoh lagi!

“Aaa… Tak… Saya memang rasa pening kepala kalau minum ais cepat-cepat.” ujarku untuk membuat dalih. Adrina merenung ke arah meja di hadapanku. Aku turut memandang ke arah yang sama. Alamak! Aku terlupa yang aku memesan teh O panas tadi!

“Anyways, Rina akan tinggal dengan ayah dan famili ayah mulai dua minggu lagi.” ujar Adrina lagi. Beliau kemudian memandang ke arah ayahnya.

“Wah! Baguslah! Dapatlah korang berdua tebus masa-masa yang korang dah hilang dulu.” ujarku dengan nada teruja. Adrina menganggukkan kepala. Namun tiada senyuman terlakar pada bibirnya. Pak cik Jeffery pula memberikan senyuman serba-salahnya.

“Arip, Rina mungkin hanya tinggal dengan ayah di Malaysia selama lebih kurang dua minggu saja. Lepas tu mungkin kami semua tak akan ada lagi di sini.” maklum Adrina. Aku gagal menyembunyikan rasa terkejutku.

“Apa maksud kau, Rina?” tanyaku dengan suara bergetar.

“Ayah sebenarnya dah dapat tawaran bertugas di Milan, Itali. Dia terima sebelum tahu mama akan berkahwin. Rina tak mau ayah sia-siakan peluang ni. Jadi Rina akan ikut ayah dan famili ayah ke sana. Ke Milan. Ke Itali.” jawab Adrina.

Jantungku seakan-akan terhenti…


- Bersambung -

5 comments:

Sirah said...

hmm..semakin menarik citer ni...adrina nk pergi Itali??sedihnyer...all the best ariff..hope u'll make the rite choice..

*damia makin cute.senang hati tgk gambar2 dia..thanks 4 sharing with us here...(^_______^)

Inside My Head said...

nami,
ni pehal ko nak "halau" adrina pi milan pulak ni. dok malaysia dah la. potong stim betul la ko ni nami.

si nami said...

Buahahaaa!!! Ate, dah namanya pun cerita fiksyen. Kenalah ada unsur-unsur Sinetron skeeet.... Adrina pi ke Milan belum tentu lagi potong stim, bro!

Sirah said...

inside my head: sabolah sket..ko ni emo laa...hehehe

Inside My Head said...

sirah, aku tak emo, aku cuma dah hilang stim je ni.