Sunday, November 30, 2008

Emo Hero Bab 29

Emo Hero Bab 29



Aku tak dapat mengagak selama mana bibirku bertaut dengan bibir Shaleen. Namun cukup untuk aku merasai kelembutan bibirnya. Cukup untuk aku menghidu bau mekap yang harum pada wajahnya. Cukup untuk aku menyedari bahawa gadis idamanku ini membalas ciumanku dengan rela. Ciuman amaturku ini bukanlah seperti ciuman uda dan dara di dalam filem Hollywood yang memulas-mulas bak buaya membanting mangsanya. Tidak juga seperti filem blue yang bermain-main lidah sampai ular Inland Taipan pun naik seriau melihatnya. Ciuman kami cuma bibir yang menyentuh dan menekan dengan lunak di antara satu dengan yang lain. Lidah kami langsung tidak bertemu. Pun begitu ianya cukup menggetarkan perasaan serta tubuhku.

“Shaleen… Sorry… Sorry…” pohonku setelah akhirnya melekangkan bibirku dari bibirnya. Aku kemudian memandang sekeliling. Fuh… Nasib baik tak ada sesiapa kat sekitar tempat parkir ni. Pandanganku kembali tertancap kepada Shaleen, yang sedang agak tajam memandang kembali.

“I’m sorry… I really am…” ujarku dengan nada kesal.

“Are you?” tanya Shaleen kembali. Kali ini senyuman melirik di bibirnya. Ih! Rasa nak cium lagilah!

“Depends…” balasku.

“On what?” tanya Shaleen kembali.

“Bergantung sama ada kau suka atau tak tadi.” jawabku. Shaleen tertawa. Pun begitu penembinya sempat menyinggah di bahu kiriku.

“Hmh!” rengus Shaleen. Pun begitu senyuman masih tetap utuh melirik pada bibirnya. Oro? Dia tak marah? Aku menjadi semakin teruja pulak sekarang.

**************************************************************

Pun begitu, sudah lebih kurang 15 minit berlalu semenjak kami memulakan perjalanan namun masing-masing berdiam diri kerana masih dicengkam dengan perasaan kekok. Aku betul-betul tak tau topik apa yang nak dibualkan. Kalau dengan Adrina, tak habis-habis kami bersembang macam mesingan yang tak berkesudahan pelurunya. Kadang-kadang tu dua-dua sekali bercakap dan aku tak tahu la siapa yang mendengar. Bila bersama Shaleen otak aku terus beku kecut tak dapat mengalirkan idea.

“Arif masih cintai Leen ke?” Akhirnya keheningan tadi dipecahkan oleh soalan yang paling tak ingin aku nak jawab. Eh, tak! Soalan yang paling tak inginku jawab ialah apakah hubungan aku dengan Fasha Sandha selama ini. Hahahaha!!!

“Cintai sungai kita.” ujarku dalam nada mengumam.

“Hah?” tanya Shaleen.

“Tak. Tak. Just thinking out loud. Buat apa nak jawab soalan tu? Dengar pun hati aku dah rasa macam dihiris-hiris. Hiris bawang buat rencah sup.” jawabku.

“Hah? Arif cakap apa benda tu?” tanya Shaleen kembali.

“Tak. Tak. Thinking out loud lagi.” balasku. Aku ni pun satu. Dalam tengah ‘emo‘ macam ni pun masih nak fikir yang bebukan. Eh! DVD blue Island Fever aku siapa yang pinjam hari tu, ek? Wadi kot? Puih! Puih! Jangan fikir benda tu lagi! Kang terpacul kat mulut tak berlesen FINAS aku ni pulak!

“Arif. I’m so sorry. Leen sangat sukai Arif. Tapi Leen tak boleh pergi jauh dari situ. Leen tak berani. Leen sorry.” Kata-kata Shaleen mengesahkan bahawa beliau mengetahui apakah perasanku terhadapnya kini. Lagipun aku dah menciumnya tadi. Sudah terang lagikan bersuluh la jawabnya! Takkan la aku cium dia tadi sebab nak suruh dia rasa taik gigi aku. Aii… Tak patut tadi aku menciumnya. Kini hatiku kembali sakit seperti dihirs-hiris. Hiris bawang buat rencah sup. Eh? Aku cakap lagi ke? Ah, lega! Aku terfikir dalam hati aje rupanya tadi… Kini kami kembali mendiamkan diri. Tiba-tiba lagu di radio menguandangkan lagu ‘Cinta Antara Kita’ nyanyian Duta. Secara spontan aku turut menyanyikan lagu tersebut.

“Sejak dari dulu kumenyintaimu. Kau tahu begitu namun kau berpura. Kumasih teringat kau peluk diriku. Dan telah membuat kumenyintaimu. Sudah berapa lama diriku ini tak bertemu mu. Mungkin kuharap jua kau merinduku sebagaimana kurindumu. Cinta antara kita tiada penghalangnya. Walau akhir usia kumenyinta dirimu. Kuhanya menunggumu mengata kau cintaku. Ku kan berjanji menyintamu sayang…”

“It’s a very beautiful song. And you have a beautiful voice.” puji Shaleen. Eleh, nak bodek aku la tu.

“Lagu tu memang bagus. Tapi tatabahasa dalam liriknya banyak yang tak betul. Jadi tak bagus untuk dijadikan rujukan dalam latihan tubi peperiksaan kertas Bahasa Melayu, ya anak-anak?” terangku dengan nada melawak. Siap kepit suara macam cikgu Markonah lagi tu. Shaleen tertawa.

“Kau tak usah la rasa bersalah sebab tak dapat balas cinta aku ni, Leen. Aku bukannya bebudak lagi. Aku okey. Aku percaya satu hari nanti aku akan jatuh cinta dan cinta aku itu akan dibalas. Pompuan tu nanti akan jadi isteri aku dan kami akan hidup bahagia dengan cinta kami. Kalau ada duit banyak pun okey jugak!” ujarku. Shaleen tertawa lagi.

“Thanks.” ucapnya. Aku mengangguk.

“For what it’s worth, Leen rasa elok Arif bercinta sama Adrina.” Tiba-tiba sahaja Shaleen mengutarakan cadangan yang kembali membuat suasana menjadi kekok.

“Haii… kau ni memang pandai la mencari topik untuk awkward silence.” sindirku. Shaleen tertawa kecil. Namun sempat lagi penyikunya singgah di lengan kiriku.

“Eh, betul apa?” ujarku mempertahankan kata-kataku tadi.

“What’s wrong with you and Adrina? Leen rasa dia suka Arif melebih dari kawan baik. Dari cerita Arif, Leen rasa meymang dia cintai Arif sekarang. Butul-butul kali ni.” ujar Shaleen.

“Apa nak buat… Aku tak rasa begitu pada dia. Cinta mana boleh dipaksa. Macam keadaan kita sekarang ni leee…” balasku sambil mengajuk cara amoi itu bercakap ‘leee’ beliau.

“Tapi kalau Arif menterima Adrina punya cinta, nanti lama-lama Arif pun akan cintai Adrina jugah. Cinta kan boleh dipopok?” Shaleen membalas servisku dengan back-hand yang kencang. Tapi kelakar dalam masa yang sama.

“Popok tu diapers la… Apa kena-mengena cinta dengan Mami Poko? Pupuk… cinta boleh dipupuk. Bukan popok!” balasku memperbetulkan nahu amoi tersebut. Beliau hanya tertawa. Manja bunyinya. Kalau la kau ni kucing, dah lama aku peluk-peluk kau! Tapi cium mulut aku tak nak! Kucing mana gosok gigi! Busuk!

“Kalau Leen kata begitu, kenapa Leen tak terima cinta saya dan belajar untuk mencintai saya? Cinta tu kan boleh dipupuk?” balasku memulang paku buah keras.

“Hmh! Pandai la Arif manipulate cakap Leen dan cakap pusing-pusing.” rungut gadis Cina tersebut.

“Cakap putar belit laa…” balasku.

“Kenapa tuduh Leen saorang yang penipu pulak?” tingkahnya dengan kata-kata yang tak masuk akal.

“Oro? Bila pulak aku tuduh kamu seorang penipu?” pertikaiku.

“Tu tadi… Arif kata putar-belit!” ujarnya dengan nada merajuk. Aku tertawa.

“Tadi Leen kata saya ‘cakap pusing-pusing’ kan? Bukan ‘cakap pusing-pusing’ sayang… Cakap putar-belit sebenarnya. Itu baru betul. Bukannya saya tuduh Leen ni penipu tadi.” perjelasku dan kembali menyambung tawa.

“Habis, orang yang menipu tak ka dikatakan putar-belit jugah?” tingkahnya. Dah tuisyen Bahasa Melayu pulak nampaknya kami dalam kereta sport yang hebat ni. Tak cool langsung!

“Itu ‘putar alam’ laa… Tapi sebenarnya orang yang cakap putar-belit pun boleh dianggap penipu juga.” maklumku.

“Hah! Makna ya Arif jugah menipu la bila cakap putar-belit tadi, kan? Kan? Kan?” usik Shaleen seraya tertawa.

“Samdol kau ni, amoi! Aku penat-penat ajar kau bahasa kebangsaan, kau gunakan untuk kenakan aku balik, ya? Kin to nin jiom pei pa ko!” ujarku dengan ungkapan ‘makian’ sebagai penutup bicara. Shaleen semakin rancak ketawanya.

***********************************************************

Akhirnya kami tiba juga ke restoran Delifrance setelah memandu selama hampir setengah jam. Betul cakap Wadi tadi. Memang tempat ni agak jauh dari UNISAS. Namun aku sengaja mencari tempat sedemikian untuk mengelakkan dari bertembung dengan orang-orang yang kukenali. Lebih-lebih lagi Adrina. Aku tak mahu hatinya terusik tatkala mana ternampak diriku bersama Shaleen sungguhpun beliau tahu akan jadualku pada hari ini. Mengetahui dan nampak dengan mata kepala sendiri adalah berbeza, tau?

“Dah sampaaaiii…” ujarku dengan nada lega. Yalah, aku berasa lega dan bersyukur sebab tak berlaku apa-apa terhadap kereta Shaleen semasa aku memegang steeringnya. Buatnya terlanggar babi hutan orang asli tadi, tak ke naya?

“Hei, Arif.”

“Hah? Apa dia?”

“Thank you for the lessons. Muah!” Shaleen kini mengucup pipiku pula sebaik sahaja menghabiskan ayatnya. Aku tergamam seketika. Namun sepantas Space Cop Gaban aku kembali pulih dan tenang. Eh, Space Cop Gaban tu ahli Rakan Cop PDRM jugak ke?

“You’re welcome. Tapi mengapa mesti cium pipi aku pulak?” tanyaku dengan nada ingin tahu. Shaleen telahpun membuka pintu keretanya.

“Leen akan belajar menterima cinta Arif. Cinta kan boleh dipupuk?” jawabnya dengan sulaman senyuman seraya terus keluar dari kereta.

Aku pula masih termangu-mangu di dalam kereta dek cuba mencernakan kata-kata gadis idamanku tadi. Space Cop Gaban entah ke mana, Rakan Cop entah ke mana…


- Bersambung -
************************************************************************************
Notakaki :

Akhirnya si penyeksa Nirmala Bonat mendapat balasan yang setimpal di atas perbuatannya iaitu dijatuhi hukuman penjara 18 tahun. Buat masa ini hukuman tersebut digantung sementara menunggu permohonan rayuan daripada peguamnya.

Aku spontan sahaja menepuk tanganku tatkala mendengarkan perkhabaran tersebut waktu disiarkan dalam berita tengahari di TV3 sambil berkata "Padan muka". Si penyeksa tersebut menangis teresak-esak sambil menyatakan "Tiada keadilan dalam dunia ini".

Aku terpaksa bersetuju dengan pernyataannya itu. Hukuman 18 tahun adalah terlalu tidak adil buatnya. Hukuman yang kurasakan paling setimpal buatnya ialah diseksa dengan cara yang sama seperti apa yang dibuat olehnya terhadap Nirmala Bonat. Itu baharulah adil.

Ada pula yang mengatakan bahawa si penyeksa tersebut adalah syaitan bertopengkan manusia. Aku tak bersetuju. Bagiku kejahatan dan kekejaman manusia ini tidak boleh dibandingkan dengan makhluk lain. Binatang tak pernah membunuh atau mencederakan mangsanya demi untuk keseronokan. Begitu juga dengan syaitan. Pernah tak terdengar bahawa kaum syaitan membunuh anak mereka sendiri? Atau menzalimi syaitan yang lain? Tentulah tidak.

Itulah keistimewaan kita ini yang bernama manusia. Kebaikan yang kita lakukan boleh melebihi tahap malaikat manakala kejahatan yang kita lakukan boleh melebihi tahap syaitan.

8 comments:

jejaka kacak said...

mantap tahap cipan..yeeeeeeee..good job nami

reza said...

uiiii best2...


p/s: kucheng saya gosok gigi taw....ahaks

carte blanche said...

ermm..bile sdare nk smbg bab 30 ni..

Tengku Wong said...

Pok: Bila saya baca bab ni saya teringat kisah org bidayuh (swk) marah kan org melayu..

org bidayuh..ku jemput dtg rumah makan2..minum2 tak mahu ..haram katanya.. anak aku di peluk2..dicium2 tak lak haram ..celaka melayu

bhx 135: "motor somebody yg xleh hilang dr ingatan"? wow!!..motor tu kena curi ke atau accident.. cari aje motor yg baru!!

jejaka kacak said...

raya korban xhabis lagi ker??
xsabo nk tnggu sambungan..

bhx 135 said...

tw: motor tu tak ilang.. tp terpaksa dihilangkan dr pandangan mata hati yang kelam...huhuhu
camne ek nk buat?

Tengku Wong said...

bhx 135: senang aje..pakai nama lain..buang bhx 135 tu..lepas tu sy rasa awak tau apa langkah seterusnya..

bhx 135 said...

tw: hehehe..mcm arif gak, shaleen tolak cinta die, die tetap tggu shaleen kan? got it?
bro nami, lmbt lg ke nk sambung? dh nk stat cuti ujung tahun dh nie...huhuhu