Sunday, November 16, 2008

Emo Hero Bab 28

Emo Hero Bab 28



Tatkala aku melangkah keluar dari Savoire-Faire untuk mengambil angin (mungkin juga nak buang angin sebagai pendapatan sampingan), aku ternampak kelibat Nizam dari belakang yang tegak berdiri di kawasan parkir. Kelihatan tubuhnya seolah-olah berasap, yang mana secara spontan akal rasionalku memaklumkan bahawa beliau sedang merokok. Entah-entah tengah perasap kemenyan panggil hantu Ning Rapik! Nizam menoleh ke belakang. Mungkin derap kakiku berjaya menyinggah ke telinganya. Beliau masih mampu tersenyum sungguhpun sebatang rokok yang berbara tersepit di antara kedua bibirnya.

“Hei.” tegurku. Kini aku telahpun berdiri di sisinya.

“Wassap my nigga?” tegur Nizam secara bergurau. Kami tertawa kecil.

“Kau pun tak mau kacau anak-beranak dua orang tu, ya?” tanya Nizam. Aku mengangguk kecil. Keadaan hening seketika. Beberapa anak gadis yang seksi lalu di hadapan kami. Salah seorang daripada mereka melemparkan senyuman ke arah kami. Kami tak membalas senyumannya. Apa tidaknya, muka macam sepah bulan. Itu pun kira nasib baik tak kena pungkang dengan batu nisan lama!

“Wadi dan Wawa pulak ke mana perginya?” tanyaku. Nizam membuat isyarat tubuh yang beliau tidak tahu. Buat seketika tiada lagi perbualan tercetus di antara kami berdua. Keadaan menjadi hening sekali lagi. Nizam tiba-tiba tertawa kecil.

“Apasal?” tanyaku. Ni mesti teringat lawak lucah semalam ni.

“Untuk bapak kau, kau bagi kad saja. Tapi untuk Adrina, kau sanggup bersusah-payah buat perkara yang hebat demi untuk dia dan bapaknya.” ujar Nizam yang hanya separuh menjawab kemusykilanku tadi.

“Your point?” tanyaku.

“Aku terpikir… kalau situasi aku macam Adrina juga, mungkin ke kau akan buat perkara yang sama?” Pertanyaan Nizam membuatkanku bungkam. Nizam menghela nafas dan kemudian menghembuskannya bersama-sama asap rokok yang disedut olehnya tadi. Aku terperasankan seolah-olah beliau sebenarnya turut mengeluh kecil.

“Arip… Mana mungkin dia boleh jadi hanya sahabat dalam hubungan korang berdua.” ujar Nizam.

“Apa pulak! Ada banyak kes pompuan dan lelaki jadi sahabat karib. Itu sebabnya wujud perkataan ‘platonik’.” tingkahku yang mulai memahami ke mana halatuju perbualan kami ini. Aii… patutnya aku buang aje angin kat dalam bistro tadi!

“Itu semua BULLSHIT saja. Kau bagitau aku mano-a-mano yang hati kau sedikitpun tak rasakan perasaan pelik bila kau pandang dia, bercakap dengan dia dan disentuh oleh dia. Pandang tepat ke mata aku dan cakap begitu.” cabar Nizam seraya memalingkan tubuhnya menghadapku. Matanya tertancap tepat pada mataku.

“Err..” Itu sahaja yang mampu kuperkatakan. Serius… aku pun tak tau kenapa aku tak mampu membalas kata-kata sahabatku itu. Sial.. sial betul… kenapa aku tak mampu nak balas balik ni?

“Hei! Kenapa semua orang lari keluar? Tinggal Rina dengan ayah Rina aje!” Fuh! Saved by the bell! Nasib baik Adrina muncul di saat-saat yang gawat ini. Aku segera memalingkan tubuhku ke arah Adrina yang semakin menghampiri kami berdua.

“Kami nak ambil angin.” ujarku memberikan alasan.

“Yalah tu! Korang nak bagi peluang Rina sembang-sembang dengan ayah Rina, kan?” tanya Adrina seraya tersenyum.

“Caught red-handed. Guilty as charged.” ujar Nizam seraya memandang ke arahku. Adrina tertawa. Namun kali ini keceriaan tersebut hanya miliknya seorang. Aku yang berasa terperli dengan kata-kata Nizam tadi hanya tersenyum kelat. Manakala pemerliku itu pula masih memakukan pandangannya ke arahku. Setelah beberapa ketika akhirnya gadis tersebut terdiam. Kini beliau hanya merenungku sambil tersenyum.

“Hm? Kenapa Rina?” tanyaku. Buat muka macam pinjam stokin aerobik aku aje...

“Rina akan ingat apa yang Arip buat ni sampai ke syurga dan terus kekal abadi.” maklum Adrina. Uih! Biar benar minah ni… Takkan la besar sangat jasa aku sampai dikenang begitu sekali. Kalau minah ni jadi Perdana Menteri nanti, mau pulak dibuatnya tugu peringatan Arif Akmal kat sebelah tugu pahlawan!

“Alah… hal kecik aje.” tingkahku merendah diri.

“Nampaknya Rina dah berkali-kali terhutang budi dengan Arip.” maklum Adrina pula. Aku menggelengkan kepala tanda tidak menyetujui kata-kata tersebut.

“Jangan sebut macam tu. Kita kan-“ Entah mengapa aku seolah-olah tidak mampu untuk menghabiskan baki kata-kataku itu. Sial betul, kau ni Nizam!

“Terima kasih, Arip.” ucap Adrina. Beliau terus merapatkan tubuhnya kepadaku lantas memelukku dengan erat.

“Rina…” Aku berasa agak bimbang dengan perlakuan Adrina yang mungkin mengundang pandangan serong orang sekeliling. Namun tatkala terdengarkan esakan kecil tangisnya, aku mengambil keputusan untuk membiarkannya sahaja. Pada masa yang sama Nizam seolah-olah sengaja lalu dihadapanku agar aku menyedarinya.

“Aku nak masuk ke dalam.” maklumnya. Aku mengangguk. Tatkala mata kami masih bertentangan. Nizam tersenyum kecil. Dari riak wajahnya aku tahu bahawa beliau ingin menyatakan bahawa inilah apa yang beliau maksudkan dengan kata-katanya tadi. Sahabat buayaku itu kemudian menyambung langkahnya masuk ke dalam Savoire-Faire.

Aku termangu seketika. Benarkah apa yang diperkatakan oleh Nizam tadi? Aku tahu bahawa perasaanku terhadap Shaleen masih menebal seperti dahulu. Tapi mungkinkah pada masa yang sama aku mula memupuk perasaan yang serupa terhadap Adrina? Adakah ianya akan sama seperti dahulu semasa aku mulai menyedari yang aku mulai terpaut hati kepada Shaleen?

*************************************************************************************

Dua hari kemudian… Petang lepas ‘Asar.

“Woit! Nak ke mana tu pelir-boy?” Usikan Wadi kubalas dengan renungan tajam.

“Barua lu… Aku nak ke Delifrance la.” jawabku.

“Jauhnya nak pergi dating! Dengan Adrina ke?” tanya Wadi lagi. Aku menggelengkan kepala. Tentu Wadi dapat mengagak bahawa aku mempunyai janji temu dengan Shaleen.

“Dengan Shaleen pulaaak! Huii… memang sahih kau ni pelir-boy.” kutuknya lagi. Aku tidak jadi memaki Wadi kerana pada masa yang sama telefon selularku telah berbunyi.

“Hello? Hai Leen! You dah ada kat bawah? Tunggu kejap, ya?” ujarku. Sebaik sahaja aku menamatkan perbualan, kakiku terus menuju ke arah katil dan lantas mengambil sebiji bantal milikku.

“Hah! Nak ke mana dengan batal busuk kepam kau tu?” tanya Wadi. Aku tidak mempedulikan pertanyaan tersebut. Sebaliknya aku terus membuka pintu bilik untuk keluar. Namun tatkala tubuhku separa melangkah keluar, aku kembali berpaling ke arah Wadi.

“Bantal ni untuk kau, butoh!” makiku seraya melemparkan bantal tersebut tepat ke muka Wadi. Aku kemudiannya terus berlari keluar seraya tertawa terbahak-bahak. Dari jauh aku dapat mendengar makian Wadi. Entah bahasa Jawan, entah bahasa Burma… aku pun tak pasti. Seketika kemudian aku yang berada di tingkat bawah dapat melihat beliau keluar dari bilik dengan bantalku. Alamak-uda! Sohih dia nak lempar ke bawah tu.

“Ambik balik peta dunia kau ni!” jerit Wadi. Seperti yang kuduga, beliau melemparkan bantalku ke bawah. Aku cuba menyambutnya tetapi gagal. Mujurlah bantal tersebut jatuh di atas gelanggang badminton.

“Asshole! Beyotch! &%$#@*&^!!!” Semua jenis maki-hamun yang kuketahui dalam pelbagai versi bahasa kuhamburkan terhadap Wadi. Muhibbah sungguh cacianku itu! Inilah yang dikatakan lambang perpaduan serta integrasi antara kaum gamaknya. Kini giliran Wadi pula menderaikan tawanya. Aku malas nak naik kembali ke atas untuk menyimpan bantalku. Lagipun mungkin Wadi masih tidak berpuas hati lantas melancarkan jurus maut keduanya pula. Oleh yang demikian, aku mengambil keputusan untuk membawa bantalku dating bersama. Setelah beberapa ketika kakiku akhirnya berjaya membawaku ke kawasan parkir, di mana Shaleen sedang menungguku dengan Mitsubishi Evolution miliknya.

“Hai Leen.” sapaku.

“Shit, man! Arif bila mencarup sungguh terrifying!” balas Shaleen.

“Alamak! Kamu dengar aku mencarut tadi?” tanyaku dengan nada yang agak cemas. Berapa decibel suara yang kulaungkan tadi gamaknya, ya?

“Leen rasakan suatu blok boleh mendengarkan carutan Arif tadi.” jawab Shaleen dengan nahu peliknya. Tapi kali ini betul pulak sebutan ‘carut’nya. Aku tertawa gelihati. Tak pasti sama ada kerana kelakuanku tadi atau sebutan pelik Shaleen. Mungkin kedua-duanya.

“Kenapa pula membawa bantai ke dating?” tanya Shaleen. Bibir mungilnya tersenyum gelihati bercampur manja.

“Panjang ceritanya. Tapi itu la puncanya saya mencarut tadi.” jawabku. Shaleen tertawa. Beliau kemudian menyeluk kocek seluar jeansnya yang ya Rabbi ketatnya dan mengeluarkan kunci kereta. Tiba-tiba kunci tersebut diunjukkan kepadaku.

“Arif pandu, iya?” pintanya. Aku tergamam.

“Biar betul, amoi! Itu Evo tu… Rega tiga ratus ribu lebih tu…” ujarku untuk meragukan hati gadis tersebut. Shaleen menggelengkan kepala.

“Leen percayakan Arif. Segenap jiwa dan raga Leen.” jawabnya. Tu diaa… dahsyat betul ungkapan Shaleen kali ni. Mau bergetaran janggut A. Samad Said ni!

“Wow… Hebatnya kata-kata Leen tadi! Sastera maut tahap dewa ni!” pujiku. Shaleen tertawa.

“Sekarang Leen membanyakkan tengok tv siri-siri Melayu dan membaca novel-novel Melayu.” maklumnya. Aku mengangguk. Tak mampu riak wajahku menghapuskan rasa kekaguman yang masih membekas sejak tadi.

“Arif pandu. Serius. Leen mempercayakan Arif.” ujar Shaleen lagi. Aku akhirnya mencapai pemberiannya itu.

“Bantai tu nak memegang lagi ka? Kasi Leen yang pegang dan letak belakang kereta.” pinta Shaleen.

“Malu ah! Busuk!” maklumkan dengan nada keberatan.

“Kasi lee…” pintanya lagi dengan nada tegas. Pun begitu bunyinya tetap melucukan. Shaleen tiba-tiba merebut bantal yang kupegang dengan secepat kilat.

“Woi! Woi! WOI!” tegahku. Namun segalanya sudah terlambat. Shaleen telahpun memekupkan bantalku itu ke hidungnya.

“Eii… Busyuuuk!!!” teriaknya seraya tertawa. Aku segera merapatinya untuk merabut bantalku kembali. Shaleen cuba melarikan diri. Namun dengan pantas aku memautnya dari belakang untuk menghalangnya dari membuat sesuatu yang bakal mengancam masa depan gemilang bantalku.

“Sengaja peluk Leen! Shame on youuu!!!” teriak Shaleen seraya tertawa. Aku yang masih cuba merebut bantalku juga turut tertawa. Akhirnya Shaleen melepaskan cengkaman ke atas bantalku.

“Haha! Dapat! Berjaya Times Square! Menang!” teriakku dengan megah. Namun baharulah aku menyedari yang tangan kiriku masih memaut pinggang Shaleen. Apa yang membuatkanku terkaku ialah tangan kanan Shaleen juga sedang merangkul bahuku. Kini wajahnya hanya beberapa inci sahaja dari wajahku. Buat seketika pandangan kami terkunci dan hanyut di dalam emosi.

Tau-tau sahaja bibirku memaut bibirnya…



-Bersambung-
..........................................................................................................................................................................
Nota Kaki :

Aku baharu-baharu ini telah berkesempatan bertemu dengan sahabat merangkap editor dan yang terkini merangkap ejenku bernama Liana Omar. Dia menggalakkan agar menghabiskan novel pertamaku yang terbengkalai berjudul Pirate Lisfer. Aku kata silap gaya tahun depan baharulah boleh siap. Beliau memaklumkan kepadaku bahawa ada sesetengah penulis mengambil masa hingga 10 tahun untuk menyiapkan karya unggul mereka.

Aku memintanya agar membaca juga cerita Zero Heroku untuk melihat perkembangan serta kemampuanku. Sungguhpun Liana cukup anti dengan konsep Zero Hero yang sambil lewa mengabaikan nilai sastera, namun beliau berjanji akan cuba membacanya.

Dua hari kemudian, aku telah menerima SMS daripada Liana yang menyatakan bahawa beliau sangat menyukai ceritaku. Malah aku berjaya membuatnya tertawa. Kini Liana cukup bersemangat untuk menjadi editor bagi para penulis underground sepertiku ini.

Aku juga bersemangat dan kini mempunyai keyakinan yang tinggi untuk jadi penulis novel. Namun Trilogi Heroku ini tetap percuma untuk kalian semua. Terima kasih semua. Dan tidak lupa juga terima kasih untuk editorku itu.

15 comments:

mir said...

keep-up your work man....kami mendokonginya......

QasehNuryz said...

wah wah best tu bro nami..nti dh jadik novel leh kasik kami yg flw entry bro dr zaman dolu2 kala ni satu naskah free..keh keh keh..(sure bro nami tepuk dahi belum terhasil lg buku tp budak2 ni dh stat mengepau dia)

Tengku Wong said...

Pok: Dulu masa sy kecik ..bile mencarut..sy selalu kena pepah dgn nenek sy..ni kalau nenek sy baca novel ni mmg pencerita ni pun kena pepah jugak..hahaha

qaseh: sis..org laki kalau x berani menyahut cabaran ..kami gelar dia no egg..kalau pompuan lak no apa ya..xkan no komen kut.

QasehNuryz said...

Tengku - jwpn dia..hehe,
kami ni x serupa lelaki.Malas nk rsa tercabar dan mencabar.Buang karen la.dr cabar org,baik kami kami g sopping dan makan2 sambil lepak kat taman burung ekeke

heart said...

wahhh bro nami akan maju ahmad, eh silap..maju ke depan lagi lepas ni..best..best..kalau novel keluar pun sanggup beli (tapi kalau kasi free lagi bagus..huhuhuu)

haaa..bab romantika d amo sudah marii..tapi rasanya lepas ni mungkin arif keliru sket dgn perasaan dia sendiri..kita tgk :-)

mir : nak dokong bro nami? x berat ke?
sis qaseh : wah wah wahh..among the beri the early sehh..p.s. i like ur idea on the sopping & makan2..jomm..!!
tw & sis qaseh : no karen..heheeee

reza said...

wahahaha mencarot tak der tapis2 nieh....sure kena gam ngan finas kalo bikin pilem...ahaks....woooo dah ada editor peribadi seh....caiyok laa....

Eddie said...

hehehe...
wa asyik bace jek kat blog ni...
tapi wa rase pelik nape bile wa post komen ni...wa takdak dapat itu ikon B kaler oren...asyik dapat itu ikon kepale orang kaler kelabu...terase macam loser maa....
kene register ka?

well, bro nami.... mgkin one day u'll be a full time writer bro... :D

QasehNuryz said...

eddie..free lesson:)
pegi kt sign up here..then register situ je email addr u.flw step n welcome to the club..
Nk jadi blogger bleh atau nk jadi pengomen setia kt blog bro nami dgn tanda B kaler oren pun boleh.Pas register,setiap kali post komen letakkan username n pw.tu je..senang bah

Tengku Wong said...

heart n qaseh: tu la keja org pompuan..sopping2 habis kan duit laki..lepas tu makan2..bile dah montel baru padan muka .. hahahahhaha nak tergelak kak jah

jejaka kacak said...

woit arip cium awek aku...xaci tulll..nak gak cium shaleen..hahaha..good job la nami..

heart said...

wahahaha tw, jeles ke bro? jom la join kitorang sopping ngan makan2, pastu gi slim world..tergelak cik kiah

Tengku Wong said...
This comment has been removed by the author.
Tengku Wong said...

Mau gak join u org tu..antar la tiket belon Mas..Airasia xmain la..
Slim World!!!!..wow mmg sah u org tu montel..Phee weeet

bhx 135..tu nombor motosikal awak ka?

bhx 135 said...

tengku wong: sory//lame tak leh bukak blog..huhu. tu no motor somebody yg kekal di ingatan...huahua..

Anonymous said...

caya lah cik mie... moge berjaya... dah kuar novel jgn lupe bg sample kat ktorang satu.. heheh


-aya-sayidah-