Saturday, August 23, 2008

Emo Hero Bab 20

Emo Hero Bab 20

Aku pun tak tahu mengapa dengan mudah aku menerima saranan seorang lelaki yang baharu sahaja kukenali untuk keluar dari Bistro Semartilem bersamanya. Mungkin atas lesen besar bahawa beliau adalah bapa kepada sahabat baikku, Saidatul Adrina. Buatnya mamat ni sebenarnya penipu, mau direnggutnya keterunaanku malam ni! Lepas tu dijualnya aku ke negara jiran untuk menjadi toy boy mak-mak datin di sana. Oh no….

“Awak masih tergamam lagi, ya Arif?” Pertanyaan lelaki tersebut mengejutkanku dari lamunan. Aku menganggukkan kepala. Yalah, takkan aku nak bagitau yang aku tengah terfikir perkara yang tak masuk dek akal tadi. Keadaan di parkir kereta tempat kami melepak seolah-olah menjadi hening seketika. Aku hanya memerhatikan pak cik Jeffery (kalau dulu mau aku panggil dia abah!) yang sedang menghembuskan asap rokoknya seolah-olah untuk mencari ilham. Macho betul gaya dia merokok. Macam Marlboro Man! Buat aku teringin pulak nak hisap rokok! Kena kanser paru-paru pun tak mengapa. Asalkan dapat menikmati gaya macho Marlboro Man sebelum mati!

“Pada umur Rina 10 tahun, pak cik dan ibunya telahpun bercerai. Tapi pak cik tak mahu Rina rasa sedih dan terganggu fikiran. Jadi pak cik pura-pura balik ke rumah dan melayani dia sampailah anak pak cik tu tidur. Selepas itu barulah pak cik balik ke rumah sebenar pak cik. Ibu dia pun tak menghalang. Mungkin sebab Rina lebih rapat dengan pak cik daripada dia. Tapi bila pak cik kahwin lain dan ada anak lain, pak cik terpaksa akhirnya bagitau Rina perkara sebenar.” Sebaik sahaja selesai berbicara, Marlboro Man… eh! pak cik Jeffery kembali menyambut sedutan puntung rokoknya. Beliau menghembuskan asap rokok tersebut perlahan-lahan seolah-olah melepaskan suatu keluhan yang sungguh berat.

“Masa tu umur Rina 16 tahun. Marah betul dia pada pak cik. Dia menangis dan menjerit macam kena histeria. Dia bagitau bahawa pak cik dah mengkhianatinya. Dia kata dia takkan maafkan pak cik dan tak anggap pak cik bapanya lagi. Selepas itu bila pak cik cuba telefon, Rina tak mahu menjawab. Bila pak cik datang ke rumah ibunya, Rina tak mahu berjumpa dengan pak cik. Akhirnya langsung pak cik terputus hubungan dengan anak pak cik tu.” ujarnya. Aku terdiam. Nampaknya cerita Adrina padaku semuanya adalah benar belaka.

“Pak cik sedih bila dapat tau Adrina terpaksa berjumpa doktor sebab hal perceraian ni.” ujarnya.

“Saya tau yang dia makan ubat antidepressant sebelum ni.” maklumku. Terbeliak mata pak cik Jeffery mendengarkan maklumanku itu.

“Arif dah tau rupanya.” Aku menganggukkan kepala sebagai respons kepada kata-katanya itu.

“Sebenarnya Adrinalah anak yang pak cik paling sayang. Lepas itu pak cik selalu perhatikan dia dari jauh dan bertanyakan kawan-kawan pak cik yang tinggal di kawasan ibunya. Pak cik seboleh-bolehnya nak lihat dia membesar di depan mata pak cik. Tapi ini sajalah rezeki pak cik. Jadi pak cik terpaksa berpuas hati.” maklumnya lagi. Aku terdiam. Pak cik Jeffery ni punyalah sayangkan anaknya sampai sanggup mengintipnya dari jauh. Oro? Aku pun kena intip sama ke? Rasa-rasanya memang ya…

“Rina ada beberapa orang boyfriend. Ada sesetengahnya hipokrit dan bukanlah jenis manusia yang baik. Nasib baiklah Rina cepat-cepat reject mereka. Lepas tu dia berkawan dengan Arif pula. Masa itulah pak cik dapat tengok dia berubah. Dia betul-betul jadi gembira. Adrina sekarang selalu tersenyum dan mudah ketawa. Malah ibunya bagitau dia tak lagi perlu makan ubat antidepressant. Pak cik betul-betul gembira dan bersyukur sebab dia berjumpa dengan Arif.” Aku terkaku mendengarkan kata-katanya itu. Memang sahlah aku pun diintip olehnya! Entah-entah masa aku tengok cerita biru pun dia tau! Malu siuut…

“Sebenarnya Arif la satu-satunya boyfriend Rina yang pak cik mahu berjumpa dan bersembang. Firasat pak cik tak salah bila kita berbual tadi. Arif memang orangnya yang telah mengubah hidup Rina menjadi lebih baik sekarang.” ujarnya.lagi.

“Hehee… pak cik silap oranglah! Rina berubah atas kehendak sendiri. Saya tak buat apa-apa pun. Lagipun kami berkawan baik. Saya bukannya boyfriend dia.” maklumku. Pak cik Jeffery seolah-olah memberikan senyuman teka-teki kepadaku.

“Time will tell…” ujarnya. Aku tak dapat menangkap maksud kata-katanya dengan sepenuhnya. Tapi aku rasa dia masih berharap bahawa akulah orangnya yang dia mahu jadikan menantu. Yearkh! Geli siuut… Tapi entah mengapa dalam masa yang sama aku berasa seronok juga. Hmm… tiga belas dulang hantaran cukup kot?

“Pak cik pulak macam mana? Takkan la pak cik nak dengan Adrina jadi begini sampai bila-bila? Pak cik tak nak ke bersembang dengan dia… dan peluk dia?” tanyaku. Pak cik Jeffery melongo kecil dengan kata-kataku itu. Seketika kemudian beliau tersenyum pahit.

“Pak cik sanggup buat apa saja asalkan Rina terima balik pak cik dalam hidupnya. Tapi pak cik takut dia masih marah dan bencikan pak cik lagi. Entah-entah dia tak lagi anggap pak cik ni ayahnya.” taakulnya dengan membabi buta. Kini giliranku pula memberikan senyuman teka-teki kepadanya. Tapi aku punya senyuman lagi canggih. Aku senyum sodoku… hm-hm! Macam bunyi hantulah!

“Pak cik tau tak apa sebab sebenar Adrina makan antidepressant?” tanyaku.

“Adrina tension sebab hal perceraian pak cik dan ibunya la, kan?” jawabnya dengan agak ragu-ragu. Bukan kaulah Ragunathan! Aku bukan panggil kau. Poh! Podah!

“Kurang tepat. Rina makan antidepressant sebab dia sedih sangat tak dapat berjumpa dengan pak cik lagi. Dia sangat menyesal sebab dia kata dia tak mahu tengok lagi muka pak cik. Sebenarnya dia sangat rindukan pak cik.” ujarku.

“Betul ke? Ibu Rina tak cakap apa-apa pun.” tingkah pak cik Jeffery.

“Saya tak tahu tentang hal itu dan saya tak mahu komen. Tapi Rina yang bagitau saya begitu.” maklumku lagi. Wajah pak cik Jeffery berubah. Senyumannya melebar. Terlakar keceriaan dan emosi teruja pada air mukanya. Rokok yang entah yang keberapa dihisapnya langsung dibuang ke lantai sungguhpun masih panjang lagi. Tapi masih ada gaya Marlboro Man la… sial betui!

**********************************************

Beberapa minit kemudian…

Oih! Kau ke mana tadi Rip? Tanya Nizam. Kuperhatikan Wadi asyik benar bermain SMS. Sahih dengan si Wawa tu! Hiii… Tak puas-puas bersembang lagi ke sementelah hampir setiap hari berjumpa masa kuliah?

“Err… Aku terjumpa member lama masa kat sekolah dulu. Kami tadi bersembang kat luar.” jawabku. Aku terpaksa berbohong kali ini sebab telah berjanji dengan Marl… pak cik Jeffery untuk merahsiakan pertemuan kami tadi.

“Ceh! Kau mana la reti nak menipu, Rip! Member kunun… Ni mesti Adrina telefon kau tadi, kan? Itu yang lari menyorok kat luar, kan?” taakul Nizam.

“Eheheheh!” Aku hanya mampu tergelak kecil. Nasib baik la dia tak syak lebih-lebih.

“Jom kita enjoy!” saran Nizam.

“Mana awek dua ketul yang kau kacau tadi?” tanyaku dengan nada menyindir. Nizam menyeluk koceknya dan mengeluarkan secebis kertas.

“Ta-daaaah!” katanya dengan nada bangga. Ada dua nombor handphone tercatat pada kertas tersebut. Dan dua nama : Sarah dan Tasha. Nampaknya si buaya Sarawak ni telah berjaya dalam misi maksiatnya.

“Woih! Dahlah la tu, Wadi! Kata nak buat guys night out. Ni asyik main SMS dengan Wawa aje. Leceh betul!” marah Nizam kepada sahabatku yang seorang lagi. Aku tersenyum melihatkan telatah mereka berdua.

*************************************************

Isnin. Jam 11.35 pagi...

Kuliah Tort baharu sahaja selesai sudah. Nizam awal-awal lagi mempermisikan dirinya untuk berjanji temu dengan Sarah dan Tasha. Wadi pulak belum apa-apa lagi dah diserbu dek Wawa. Rindu sangat la tu sebab dah dah dua hari tak jumpa. Kemaruk betul… Ah! Ni ada awek cun tengah berjalan menuju ke arahku. Menyibuk betul…

“Hei handsome!” Teguran Adrina yang kini berada betul-betul di hadapanku. Wajahnya ceria. Malah seperti kata bapanya; memang benar-benar nampak ceria.

“Excited nampak? Rindu sangat ke nak jumpa saya?” usikku. Adrina menjelirkan lidahnya dan kemudian mencebik. Marah kunun…

“Arip nak ke mana lepas ni?” tanyanya.

“Nak makan. Lapar la.” jawabku. Pukul 12.30 kang ada kuliah lagi. Habis pukul 2.30 pulak tu. Aku dah le ada gastrik. Adrina tersenyum-senyum.

“Nak join? Lagipun saya memang nak ajak Rina.” tanyaku.

“Sure. Kita jumpa kat sana, okay? Rina nak wee-wee kejap.” maklumnya.

“Ih! Tak senonoh la kau ni!” komenku. Adrina hanya tertawa dan terus berjalan pantas menuju ke tandas. Wee-wee… heh! Buat aku teransang aje. Siut punya budak! Memang sengaja menyakat aku le tu! Aku pula memulakan langkahku ke arah kafetria. Dalam perjalananku yang penuh ranjau dan onak duri itu (saja lebih-lebihkan cerita), aku terserempak dengan Nisah dan seniorku, Michai. Itu sahihlah tengah bersembang tentang hal-hal kesusasteraan tu. Dulu aku pernah mintak Michai buatkan aku cerpen lucah. Dipalunya kepala aku macam tabuh surau! Ni le natijahnya aku terlupa bahawa Michai ni bekas budak sekolah ugama!

“Hai Michai! Hai Nisah!” tegurku.

“Hai Rip! Boleh luangkan masa dengan kami sekejap?” tanya Michai.

“Boleh. Tapi sebelum tu, aku nak clarify dua perkara ni. Pertamanya, bukan aku yang tulis cerita ‘Berahi Abang Bangla’ tu. Itu kerja si Atoi! Keduanya, cerita tentang aku dan Faisal Tehrani bergaduh pasal Dania Danielle tu adalah palsu semata-mata.” ujarku dalam nada bergurau. Michai tertawa. Nisah mencebik.

“Bukan pasal itulah.” ujar Michai.

“Habis pasal apa pulak?” tanyaku.

“Pasal kau dan Adrina.” jawab Nisah dengan tonasi serius.

Oh no… Ini mesti benda tak seronok didengar ni…

- Bersambung -



Footnote :


Aku mengalami kemalangan Khamis lalu! Kereta yang kupandu telah dihentam dari belakang oleh sebuah van mini Suzuki. Kena pula masa itu aku sedang cuba membelok kanan untuk masuk ke mahkamah. Kena pula aku pada hari itu mempunyai perbicaraan kes kemalangan! Ironik sungguh! Keretaku agak teruk juga. Mujurlah aku tidak mengalami sebarang kecederaan. Cuma kepala sahaja yang pening dek terhentak ke headrest kusyen kereta. Aku juga bersyukur kerana pada hari itu aku mahu pula memakai talipinggang keledar. Selalunya agak malas! Kalau tidak, mau lebam mukaku yang kacak dan dikagumi ramai ini dek tersembam ke steering kereta. Atau lebih teruk lagi ke cermin hadapan kereta!

Pun begitu, dalam keadaan malang tersebut aku dapat berkenal-kenalan dengan para anggota polis trafik di IPD Bukit Mertajam ketika membuat repot. Aku berterima kasih kepada mereka semua kerana memberikan khidmat dan layanan yang sungguh baik sungguhpun sibuk dengan urusan pilihanraya di Permatang Pauh. Dan aku juga telah ditawarkan untuk membuat kes-kes kemalangan di sana setelah mereka mengetahui tentangku. Bolehlah dikatakan kemalangan yang kualami pada hari itu adalah 'blessing in disguise'. Namun aku tetap bermuhasabah diri kerana mungkin aku telah bersalah dengan Allah dalam menjalani kehidupanku. Atau mungkin terhadap orang lain, lebih-lebih lagi ahli keluargaku. Mungkin...

8 comments:

mir said...

alamak dah tak boleh copy&paste la citer nie...bukan aper aku just nak share citer nie ngan kenkawan kat kilang tue yg mana..tak leh xcess internet.....

si nami said...

To mir : Sorry bro... aku dpt tau ada jugak yg pi copy cerita ni dan buat bisnes tanpa kebenaran. So aku terpaksa disable access dgn pertolongan kawan aku. Sorry.

reza said...

marlboro man...wahahaha tersembur2 air neskepe nie...


p/s:...urgff...eksiban ker bang...takziah k...seb baik x der apa2...

kucing_gile said...

hallo....i'm back..haha...
jangan ingat lame tak anto komen aku da tak follow cite nih..makin best la plak..
syabas..wa salute lu bro..
huhu...

QasehNuryz said...

alhamdulillah!
nasib baik inche penulis ni x apapa..klu x menderita saraf la kitorang x dpt bace nxt entry emo hero..hehehewwwww

Mohd Ridzuan said...

Bro.
Nasib baik ler takder pape.
Kalau idak maunya tergagap ese duo tigo minggu ni...

lona said...

kreatif bangat ni...blh wat release tensen...klu boring2 kat opis...msti bce citer ni tuk hlngkan rase tensen ku...toce2....

lona said...

hmmm...tmpg tnye...bab strusnye cnmer? maap la...sya x tau sistem cmne...kene tggu ek?bape lame?